Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates olete teadlik ja nõustute meie Müügitingimuste ja privaatsuspoliitikaga.
Nõustun
Kõik keredetailid -40%! Kampaania kestab 18.11.-01.12.2024!
Kampaania lõpeb 00 päev(a) 00 tund(i) 00 minut(it) 00 sekund(it)

Millal kasutada A-, B- ja C-varuosi?

Iga auto vajab hoolt. Lisaks tavapärastele vedelikevahetustele on paratamatu, et ka suuremad ja väiksemad varuosad nõuavad aeg-ajalt väljavahetamist. Mida tähendab A-, B- ja C-varuosa ning millistel juhtudel millist eelistada? Millised on iga varuosatüübi plussid ja miinused? FenderNet annab nõu.

A-varuosi müüb sõiduki ametlik esindus
A-varuosadeks kutsutakse auto valmistajatehase poolt müüdavaid varuosi. Tegelikult on möödas ajad, mil kõik autojupid ka päriselt tehase enda poolt toodeti - tänapäeval tellivad ka autotehased järjest enam detaile allhankena konkreetsele tegevusvaldkonnale keskendunud ettevõtetelt. Kuid A-varuosa tähendab igal juhul seda, et varuosa on samaväärne sellega, mis paigutati sõidukile tootmise käigus ja et see varuosa on autotehase poolt ametlikult tunnustatud.

A-varuosi pakuvad sõiduki ametlikud esindused ning nende tugevaks küljeks on maksimaalne kindlustunne. Kindlasti peaks A-varuosi eelistama sõidukitel, millel kehtib garantiiaeg.
 
A-varuosade puhul peab arvestama aga sellega, et tegemist on üldjuhul kõige kallimate varuosadega.
 
B-varuosad on soodsamad, kuid väga erineva tasemega.
B-varuosadeks kutsutakse uusi varuosi, mida ei müü autotootja ega tema ametlik esindus. B-varuosi toodavad vabrikud, mis ongi spetsialiseerunud mitte ühele automargile, vaid hoopis mingite kindlate tehniliste sõlmede tootmisele - näiteks piduriosad, autoklaasid või hoopis mootorielektroonika.

B-varuosad on üldjuhul märgatavalt soodsamad kui A-varuosad, kuid nende soetamisel tuleb kindlasti uurida konkreetse toote kvaliteedi kohta. B-varuosa võib olla A-varuosaga väliselt sarnane, kuid valmistatud odavamast materjalist ning olla nõrgema vastupidavusega. Samas võib B-varuosa osutuda mõnel juhul ka hoopis töökindlamaks kui A-varuosa. Samuti võib B-varuosi soetades sattuda täpselt sama varuosavabriku toodangule, kes tarnib neid osi ka autotehasele endale - nii võib saada endale A-varuosaga identse B-varuosa - erinevuseks vaid soodsam hind ja ilma automargi logota pakend.

B-varuosi saab autovaruosakauplustest ja e-poodidest ning neid eelistatakse sageli autodel, mille garantiiaeg on lõppenud. Nagu mainitud, tuleks varuosavalikul teha eeltööd ja uurida teiste kasutajakogemusi, et teha kindlaks sobiva töökindlusega varuosad. Näiteks võib mõne varuosatootja süütepool tulla tegelikult täpselt samast vabrikust, millest sõiduki tootja neid uute autode valmistamiseks allhankena tellib. Samas aga võib juhtuda ka seda, et ühe firma piduriklotsid kipuvad teise firma poolt toodetud pidurikettaga tavapärasest kiiremini kuluma. Kogenud remondilukksepp oskab siinkohal nõu anda.

Kasutatud varuosad - mõistlik valik paljude remonttööde korral
C-varuosadeks kutsutakse kasutatud varuosi. Nende eeliseks on mõistagi kõige soodsam hind.

C-varuosi tasub eelistada eelkõige juhtudel, kui tegu ei ole kuluvosa, vaid mõne kallima või keerukama sõlmega - näiteks käigukast või mootor, mille purunemise korral võib A- või B-varuosade kasutamine tähendada sõiduki enda turuväärtuseni küündivat kulu. Samas on tänapäeval järjest sagedasemad ka erinevate kallite elektroonikaplokkide rikked, mis on A-varuosana väga kallid ning mida B-osadena pahatihti ei pakutagi. Samuti on C-varuosade poole mõtet vaadata erinevate kosmeetiliste vigade parandamisel - näiteks kui autosalongis on purunenud ventilaatoriribi või mõni nupp, mis sõitmist ei sega, kuid pilku häirib. Populaarne on ka sõiduki lisavarustuse täiendamine kasutatud osade abil, näiteks tekstiilistmete asendamine nahksisuga.

Omaette valdkond, milles C-varuosad tihti abiks, on kereremont. Roostes keredetaili taastamisel tasub kindlasti otsida, kas leidub sama keredetaili kasutatult. Ideaaljuhul võib see olla isegi juba õiget värvi. Samuti aitab C-varuosa mõistlikumate kuludega likvideerida avarii tagajärgi. Seda teevad muuseas ka kindlustusseltsid - vastasel juhul tuleks suur osa üle 10 aasta vanuseid autosid juba kerge plekimõlkimise järel maha kanda, sest taastamine uute osadega küüniks masina turuhinna lähedale. Kindlustusseltsi ülesanne on taastada sõiduki avariieelne olukord. Nii et kui sõidukile paigaldatud kasutatud varuosa pärineb sama aastakäigu või uuemalt masinalt, on see nõue täidetud.

Kasutatud varuosa puhul on märksõnaks garantii!
C-varuosade puhul tuleb kõige rohkem eeltööd teha varuosamüüja valikul. Kuigi uued regulatsioonid ei luba enam igaühel enda tagahoovis autot varuosadeks lammutada, vaid seda võib teha üksnes litsentseeritud lammutuskoda, siis leidub jätkuvalt ka eraisikust müüjaid. Enamasti müüvad  C-varuosi siiski autode lammutamisele spetsialiseerunud ettevõtted. Igaljuhul tuleb iga varuosamüüjaga leppida eelnevalt kokku, mis saab siis, kui varuosa mingil põhjusel autole ei sobi, või missugune on garantii seadme tehnilisele korrasolekule.
 
Fendernet on töötanud juba 14 aastat selle nimel, et juurida kasutatud varuosade müügialalt välja 90ndate romula kuvandit, kus pruugitud varuosa soetamine tähendas ekskursiooni romudega täidetud tööstushoovis, milles meister soovitud varuosa alles päringu peale ilmastiku meelevallas vedelenud vrakilt maha kruvis. Garantii kestis mõistagi hetkeni, mil ostja väravast välja sõitis.

Kaasaegne varuosade taaskasutus on kaubandus nagu iga teine - müüdav kaup peab olema kontrollitud ja puhas ning veebipoest hõlpsasti leitav isegi inimesele, kes autode hingeellu igapäevaselt ei süvene.

Varuosade leidmine fendernet.ee veebipoest on lihtne - sobivad varuosad saab otsida ka üksnes sõiduki registreerimisnumbri põhjal. Kui otsitud varuosa hetkel laos ei ole, saab saata varuosa kohta päringu ning FenderNet otsib soovitud osa enda koostööpartnerite ladudest Skandinaavias ja Saksamaal. Ostetud varuosadele annab FenderNet lisaks varuosagarantiile ka paigaldusgarantii - kui varuosa peaks mingil põhjusel siiski osutuma defektseks, kompenseeritakse Eesti piires ka varuosa paigaldamisega seotud kulud!
 

Igal varuosal on oma koht
Garantiiajal tuleks igaljuhul hooldada autot ametlikus esinduses ning eelistada valmistajatehase poolt tunnustatud varuosi. Pärast garantiiaja lõppu on mõistlik leida kuluvosade jaoks soodsama hinna, aga võrdväärse kvaliteediga B-osa. Suuremate või ootamatute kulude optimeerimiseks ning auto iluraviks tasub aga kindlasti uurida kasutatud varuosade valikut. Kasutatud varuosade puhul tuleks küsida garantiid samamoodi nagu iga teise toote puhul.